Što je to obiteljska tvrtka? (KentBank članak br. 2)

Što je to obiteljska tvrtka? (KentBank članak br. 2)

Udruga Obitelji 3plus uspostavila je suradnju s KentBankom, koja želi mijenjati društvo na bolje dajući potporu velikim obiteljima. KentBank je moderna, univerzalna banka fokusirana na poslovanje s građanima te malim i srednjim poduzetnicima kojima na raspolaganju stoji u poslovnicama diljem Hrvatske. Uz 200-tinjak zaposlenih i oko 30.000 klijenata jedna je od najbrže rastućih banaka u Hrvatskoj.

 

Suradnja s KentBankom zamišljena kao projekt u kojem će KentBank edukativnim tekstovima članovima Udruge približiti bankarsko poslovanje, financijske usluge i znanje upravljanja obiteljskim proračunom, a s vremenom i kreirati posebne pogodnosti za članove Obitelji 3plus, odnosno korisnike Obiteljske kartice.

 

Drugi iz serije tekstova slijedi:

 

 

ŠTO JE TO OBITELJSKA TVRTKA?

 

U središtu obiteljske tvrtke nalazi se obitelj koja je u određenom/odabranom poslu našla zajedničke interese. Obiteljski se sustav zasniva na odanosti i skrbi za dobrobit cijele obitelji, a obiteljska poduzeća su usmjerena na dugoročne ciljeve i planove što stvara povezanost s ostalim članovima poduzeća, klijentima, dobavljačima.

 

Uspješne obiteljske tvrtke pružaju posebnu mogućnost za kombinaciju karijere i osobnog života obiteljskim članovima, posebice ženama, a snažne obiteljske tvrtke u mnogome doprinose i lokalnoj zajednici u kojoj žive i djeluju.

 

Postoji jako puno razloga za osnivanje obiteljskog poduzeća. Obiteljska poduzeća su uglavnom trajna poduzeća koja posjeduju različite komponente ili tajne recepte po kojima se razlikuju od drugih poduzeća i time stječu prednost na tržištu. Djeca ostaju u poduzeću te se na njih prenose stečena znanja koja osiguravaju nastavak tradicije. Fleksibilnost u radu i vremenu provedenom na poslu je velika prednost, a članovi obitelji osjećaju obiteljsku odgovornost za uspjeh tvrtke, sprječavanje konflikata i stvaranje dobrih radnih uvjeta, te su spremni u rad uložiti daleko više energije nego što bi uložili u nekoj drugoj tvrtki.

 

Iako imaju mnogo prednosti, obiteljska poduzeća mogu imati i određene nedostatke ili ograničenja. Među najčešće nedostatke spadaju nerazriješene obiteljske tenzije i konflikti. Ograničenja obiteljskog poduzeća najčešće proizlaze iz realnosti po kojoj su članovi obitelji istodobno izvršitelji obiteljskog posla, menadžeri u obiteljskom biznisu i njihovi vlasnici, što često dovodi do neprofesionalnosti i improvizacija. Jedan od problema je i sentimentalnost koja se u očituje u izjavama poput ove: ‘’Otac je uvijek tako radio’’, koja jasno ukazuje kakvi su se obrasci ponašanja ukorijenili u takvoj tvrtki. Mlađe generacije posluju na način kojim će udovoljiti svojim obiteljskim prethodnicima, a ne na način koji će biti povoljan za poslovanje. U nekim obiteljskim tvrtkama ljudi se boje promjena jer bi one mogle uznemiriti izvjesne srodnike. Obiteljske su tvrtke često vrlo konzervativne u pogledu pridobivanja kapitala. S jedne je strane riječ o ponosu i pokušaju pokazivanja i dokazivanja da se sve poslovanje tvrtke može financirati iz obiteljskih sredstava. Tako se rast i razvoj tvrtke često zaustavlja.

 

Kako se kvalitetno pripremiti za prikupljanje sredstava?

 

Banke svakodnevno komuniciraju s poduzetnicima i raspravljaju o njihovim idejama i inicijativama. Većina inicijativa je rezultat činjenice (1) da je netko drugi tu ideju već realizirao, (2) da je tome drugome posao sjajno krenuo i (3) u vjeri (ustvari trajnoj zabludi) da će razdoblje dobre zarade trajati zauvijek. Npr., krenuli su graditi stanove, baviti se uvozom svega i svačega, proizvoditi vino itd. Manji je dio inicijativa bio dobro osmišljen i testiran prije pokretanja poslovne aktivnosti.

 

Dobro osmišljen i testiran poduzetnički pothvat podrazumijeva razumno predviđanje potencijalnih rizika inicijative te na koji način i kojim sredstvima će rizici biti umanjeni. Brojčano najmanja vrsta ideja s kojima se dolazi u banke su inovacije, tj. jedinstvene inicijative koje trebaju posebnu pažnju, ali i drugi izvor financiranja kod banaka. Tu prije svega spadaju poslovni anđeli, investicijski fondovi i ostali „alternativni“ izvori financiranja.

 

Vjerujemo da ste već čuli da je uspjeh svega u prezentaciji onoga što predstavljate. Neki kažu čak do 70% uspjeha ovisi o prezentaciji. Naravno, nije samo važno kako prezentirate, već i što prezentirate. Evo nekoliko konkretnih savjeta klijentima banaka:

1. Prije sastanka prođite očekivani tok sastanka u glavi. Kao vrhunski skijaši, koji prolaze stazu prije samog starta utrke.

2. Budite jezgroviti u obrazloženju onoga što radite i što trebate od banke – ovo zahtijeva dobro promišljen nastup. Pokazalo se da je ovo relativno teško postići jer na malo prostora ili u malo vremena morate puno toga iznijeti, a u suprotnosti je s percepcijom klijenata da banke traže puno podataka; dakle manje je više.

3. Pokažite svoje kompetencije (znanja, vještine, stavove) – optimalno je da to potvrdite primjerom iz prakse pa će bankaru na sastanku biti jasnije što i kako radite. Pokažite da niste zalutali u posao o kojem govorite.

4. Anticipirajte pitanja koja bi vam banka mogla postaviti, imajte spremne odgovore. Često se znalo dogoditi da na neka, pa čak i ključna pitanja, klijent nije imao zadovoljavajući odgovor. Naime, odgovor u stilu “to ćemo već nekako riješiti” nije zadovoljavajući jer bankar nema cjelovito razumijevanje problema koji morate riješiti uz pomoć banke.

5. Ako niste jedini zaposleni, povedite svog kolegu/icu zaduženog za neku aktivnost u tvrtki, a koja je važna za odnos s bankom. Pustite tu osobu da aktivno komunicira s bankarom. Time ćete pokazati da ste se okružili kvalitetnim ljudima i zadobiti povjerenje.

6. Ako ste već koristili kredit u banci, nemojte objašnjavati banci kako ste platili sve kamate i otplatili svu glavnicu kredita. Naime, to se podrazumijeva. Da pojednostavimo: to bi bilo isto kao da ste došli u trgovinu obuće i objašnjavate trgovcu da ste prošli put platili cipele koje ste kupili. Istaknite dosadašnji poslovni odnos, ali naglasak stavite na kvalitetu tog odnosa (je li vam banka pomogla da povećate prihod, smanjite trošak, održite likvidnost ili izbjegnete neku situaciju koja je mogla značiti kraj vašoj poslovnoj aktivnosti).

7. Dopustite da i banka ima drukčije viđenje posla kojim se bavite od vas. Iskoristite to i naučite nešto od banke, pitajte što rade tvrtke u vašoj djelatnosti, tražite savjet.

8. Ako imate neki problem, jasno ga iznesite. Nemojte bježati od razgovora o negativnim stranama poslovne aktivnosti ili o svojim pogreškama. Prezentacija u kojoj je sve idealno izgleda sumnjivo jer to nije stvaran život. Predložite rješenje i pokažite što ste iz tog problema naučili te kako biste mu pristupili. To ukazuje na vašu spremnost da učite te na vašu otpornost na vanjske udarce. Bankari su često kao svećenici u ispovjedaonici. Puno toga čuju i to zadrže za sebe.

9. Dođite uredno i pristojno odjeveni.

 

U kojoj životnoj fazi je vaš biznis?

 

Kao što ljudski život ima svoj tijek, tj. prolazi kroz pojedine faze cjelokupnog ciklusa (rođenje, pubertet, zrelost, starost, smrt), tako i vaša poduzetnička inicijativa ima svoj životni ciklus. Životni ciklus poduzetničke ideje može se promatrati iz različitih perspektiva, međutim, ovdje ćemo navesti kako ga promatra banka kroz razvoj financijske funkcije i načina na koji je vidi vlasnik tvrtke.

 

Faza ideje. Ovu ste fazu vjerojatno prošli. Razmišljali ste o tome što u stvari raditi; u čemu ste dobri; napustiti sigurno radno mjesto i upustiti se u poduzetnički pothvat ili krenuti u samozapošljavanje; što bi mogao biti dobar posao na kojem možete zaraditi/prehraniti obitelj; koje kompetencije imate i trebate; proučavali ste koliko vam novca treba za početak vašeg posla; koliko kapitala, a koliko dodatnih ulaganja da posao krene. Glavni izazov ove faze je imate li konkretan plan?

 

Faza početka. U fazi početka rada otvorili ste tvrtku (j.d.o.o. /d.o.o.) i račun u banci i time definirali početnu vlasničku i upravljačku (tko ima ovlaštenja po računu) strukturu; osim temeljnog kapitala, ubacili ste, najčešće kroz pozajmicu, dodatna sredstva za početak rada; uzeli ste potpore za samozapošljavanje; imate i prvog kupca, tj. izdate i prvu fakturu; razmišljate gdje upotrijebiti prvi priljev. Uspostavljate svoj stil rukovođenja i pravila igre; razmišljate o tome kako pravilno “trasirati” put za posao; kako optimalno postaviti cijenu za proizvod/uslugu, kako naplatiti proizvod/uslugu nakon prvog doticaja s tržištem.

 

Faza rasta. U ovoj je fazi najvažnija troškovna efikasnost. Naime, najčešći osnovni uzrok svih kasnijih operativnih i financijskih problema nastaje upravo u ovoj fazi. Zarada je u ovoj fazi dobra i doista je važno da vam ostane što više dobiti jer će vam ona biti osnova za daljnje kapitalno jačanje tvrtke te najjeftiniji izvor financiranja razvoja poslovnih aktivnosti. Naglasak je na procesu planiranja, i to radi definiranja ciljeva i prioriteta, jasne komunikacije ciljeva i prioriteta svim uključenim (zaposlenima, rukovodstvu), uključivanja svih ljudi u proces kako bi bili svjesni svog doprinosa krajnjem cilju te pojednostavljivanja procesa donošenja odluka jer su načela kojima se upravlja tvrtkom dogovorena u procesu planiranja.

 

Faza stabilizacije. Ovu ćete fazu lako prepoznati po tome što poslovanje ulazi u rutinu; imate bazu klijenata/kupaca, prihodi stabilno i umjereno rastu; probili ste se na tržište, imate svoju “poziciju” i dobro se nosite s konkurencijom. Uz podnošljivu razinu duga i korištenjem gotovo svih standardnih proizvoda banke koristite i iskustva poreznih savjetnika. Iskustvo je pokazalo da razina između 50 i 70 milijuna kn godišnjeg prihoda predstavlja prekretnicu za većinu vlasnika. To je faza u kojoj pogledate unatrag i rekapitulirate što je učinjeno u proteklih x godina. Ključni su izazovi ove faze vizija razvoja te strateško promišljanje. U ovoj je fazi dobro imati nekoga “sa strane” tko bi vam svojom nepristranošću mogao pomoći u sagledavanju vizije i strateških ciljeva iz nekog drugog kuta. Ovo je vrijeme kada, zbog pozicije na tržištu, više pažnje morate pokloniti i makroekonomskim kretanjima u zemlji, EU i svijetu te implikacijama na tržište.

 

Faza širenja. Vrlo izazovna faza, koja uključuje razvoj novih proizvoda (je li to prava stvar?), novih tržišta (hoće li prihvatiti?), novih kanala prodaje (je li to pravi put?). U Hrvatskoj je rijetko koja tvrtka ovu fazu prošla bez nekog oblika kredita banke/banaka. Samo je nekoliko većih tvrtki fazu širenja financiralo povećanjem kapitala tvrtke javnom ponudom dionica ili izdavanjem dugoročnih vrijednosnih papira.

 

Faza zrelosti. U ovoj fazi nalazi se velik broj tvrtki u Hrvatskoj, zahvaljujući i negativnom ekonomskom i socijalnom okruženju. To potvrđuju, uostalom, i mnoge predstečajne nagodbe, koje nisu iskorištene, da bi se napravio kvalitetan zaokret u poslovanju. Poslovna je aktivnost naoko stabilna uz smanjenje prodaje i dobiti. Novčani je tok negativan i nedovoljan za otplatu nagomilanih dugova. Malo je onih koji su bili spremni napraviti važan strateški iskorak koji bi uključio svježi kapital, promjene u upravljačkoj i vlasničkoj sferi.

 

Faza izlaza. Ako pogledate bilancu, bit će vam sve jasno. Financiraju vas dobavljači (realne kratkoročne obveze veće od realne kratkoročne imovine), kasnite bankama, državi, plaćaju se samo nužne obveze (u Hrvatskoj najčešće samo plaća bez doprinosa), visoka fluktuacija zaposlenih dovodi do neispunjavanja ugovornih obveza prema kupcima. Ključna odluka u ovom je trenutku nastavljamo li s poslovnom aktivnošću ili će tvrtka završiti u stečaju/likvidaciji. Kao i u prethodnoj fazi, iskustvo je pokazalo da nije bilo mnogo ljudi koji su bili spremni donijeti ovu odluku, već su sve prepustili vremenu i samostalnom odumiranju.

OSTALE VIJESTI