Udruga obitelji s troje ili više djece (Obitelji 3plus) uputila je svoje komentare vezano za e-Savjetovanje s javnošću za Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji, kako slijedi:
Kontinuirano se u javnom prostoru komunicira loša demografska slika Hrvatske kao jedan od najvažnijih problema, a isti se rješava sporadičnim mjerama. Udruga obitelji sa troje ili više djece, kojih u Hrvatskoj prema zadnjem popisu stanovništva ima čak 15% manje nego prema popisu iz 2011. godine, zalaže se za kvalitetnu stambenu politiku u korist mladih obitelji s djecom, a posebno obitelji s više djece.
Očekuje se da ćemo do idućeg popisa stanovništva izgubiti 200 tisuća građana, mladi ljudi i dalje migriraju u druge zemlje koje im nude kvalitetnije rješavanje stambene politike.
Smatramo da se trebaju stvoriti uvjeti isplate potpore za stjecanje ili gradnju nekretnine radi širenja obitelji, primjerice kad obitelj ima jedno dijete te zbog dolaska drugog djeteta treba više prostora. Mogućnost isplata potpora samo za prvu stambenu nekretninu za potrebe vlastitog stanovanja vrlo je ograničena i ne potiče mlade osobe na zasnivanje obitelji.
Obzirom da nove odredbe prepoznaju mogućnost posjedovanja nekretnine koja se smatra neodgovarajućom, smatramo da je potrebno urediti posebna prava za mlade obitelji kada stječu bilo koju nekretninu po redu. U tom smislu upućujemo i na odredbe st. (f) u članku 30.c. gdje se traži da se prilikom podnošenja zahtjeva za veću nekretninu, dostavi dokaz o prodaji manje nekretnine. A gdje bi u međuvremenu višečlana obitelj trebala živjeti? U podstanarstvu koje ne postoji za obitelji sa djecom?
Nadalje, smatramo da mlade obitelji, posebno obitelji s djecom, trebaju imati pravo na sve potpore, uključivo i na one predviđene izmjenama ovog zakona bez obzira na subvencioniranje stambenih kredita, sve sa ciljem rješavanja pitanja budućnosti obitelji s djecom u Hrvatskoj (st. (g)).
Predlažemo izuzetak i u članku 30.f za mlade obitelji, točnije da obitelji s djecom mogu u roku od tri godine otuđiti nekretninu u smislu potrebe za većom stambenom površinom. Suglasni smo da se nekretnina ne može iznajmiti ili da nije u redu ako se ista ne koristi. Obzirom na javno poznate zlouporabe, tko će isto kontrolirati? S druge strane, obitelji s djecom trebaju ponekad stan/kuću bliži vrtiću i školi, ili se zbog bolje ponude posla roditelji odluče preseliti u drugu općinu/grad. Smatramo da u takvim situacijama treba napraviti izuzeće u korist obitelji s djecom, a posebno obitelji s troje ili više djece.
Pozdravljamo predloženi st. 6. u čl. 30.g. – obzirom na očekivani rast plaća, ovo je iznimno dobro rješenje koje svakako treba precizno urediti kako bi svi znali „pravila igre“ na vrijeme.
Svakako molimo pojasniti, ako npr. obitelj s troje djece ima pravo na subvenciju stana do 100 m2, a na tržištu mogu pronaći samo stan od 105 m2 koji odgovara njihovim potrebama, da li se mogu prijaviti za subvenciju te će istu i dobiti za površinu od 100 m2, ili uopće nisu prihvatljivi za prijavu? Jer ukoliko će na kraju biti prisiljeni uzeti manji stan koji opet neće riješiti sve njihove potrebe, onda molimo da se ovo pravilo izmjeni u korist obitelji s djecom, posebno obitelji s troje ili više djece.